Friday 14 August 2009

RAHSIA JUMAAT

Assalamualaikum..

Kenapa JUMAAT disebut sebagai penghulu hari (Saiyyidul Aiyam).. kerana kemuliaan dan kelebihannya. Nabi juge bersabda.. "sebaik-baikmatahari terbit adalah pada hari Jumaat.."

Antara peristiwa agung / keistimewaan yang hari Jumaat :-
1) Adam diciptkan dan Adam dikeluarkan dari syurga
2) Kiamat akan berlaku pada hari Jumaat selepas Zohor
3) Matahari tidak terbit dan terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dari hari Jumaat
4) Allah makbulkan doa
5) Pernikahan antara Nabi Adam as dengan Siti Hawa
6) Pernikahan anatara Nabi Yusuf as dengan Zulaikha
7) Pernikahan antara Nabi Musa as dengan Shafrawa
8) Pernikahan Nabi Sulaiman as dengan Ratu Balqis
9) Pernikahan anatara Nabi Muhammad SAW dengan Siti Khadijah
10) Pernikahan antara Rasulullah SAW dengan Siti Aisyah
11) Pernikahan antara Sayyidina Ali as dengan Siti Fatimah

Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh para sahabat mengapa hari tersebut dinamakan hari Jumaat. Rasulullah menjawab; ‘Lantaran pada hari itulah tanah yang dijadikan darinya Adam diuli dan diadun, pada hari itu terjadinya tiupan sangkakala yang pertama (kiamat terjadi pada hari Jumaat) dan hari kebangkitan dan pada hari itu juga doa seseorang dikabulkan oleh Allah s.w.t.’..

8 comments:

  1. kita akan dijemput Izrail pada hari yang sama kita dilahirkan.. jadi kalo kite dilahirkan pada hari Jumaat, dapat la meniggal hari Jumaat kan.. org2 yg terpilih jer kan dapat meninggal hari jumaat.
    Anak no 5 aku ritu.. puas aku tahan dekat 10jam> sebab malam jumaat.. then hari khamis.. tepat azan maghrib..misi tu plak sempat g bukak puasa.. then baby no 5 aku dibersalin kan.. Mudah sgt..sekali push jer..Alhamdulillah..syukur yg tak terhingga sebab tuhan makbulkan permintaan aku.
    Peel dia plak ..pantang dengar azan.. dia tengah wat apepun, dia akan berhenti and lari dok depan TV.. ikut azan same.. emmm sejuk perut mama dia yg mengandungkannya 9 bln..

    ReplyDelete
  2. rahsia malam jumaat apa plak..

    ReplyDelete
  3. ko tak yah tau la sebab tak kawin lagi. Sok ko dah kawin baru kitorang turunkan ilmu malam jumaat.. ha ha.. padan muke tu la sape soh lonrejer.. bang kite dah nak masuk 40an.. biarla kurang2 kita mati ade sorang pewaris.. ada waris nak mandikan jenazah kite..ada waris nak angkat kite masuk dalam kubur.
    Aku sian kat ko..

    ReplyDelete
  4. ooppss tu la ngko x carikan jodoh utk aku.. kan aku terpaksa ddk sorang2.. hehe

    ReplyDelete
  5. ellehh.. ko cari la sendiri.. nanti aku cari ko tak berkenan wat spoil jer.. takpe tia lepas smayang ko doa tuhan temukan jodoh ko cepat sket.. nanti aku bagi ko doa cepat jodoh.. ko bg emel.. dorang2 yg lain tu tak leh bagi..sebab nanti dorang tambah kouta plak..

    ReplyDelete
  6. kiranya lps ni ko boleh bkk agensi.. ahaks

    ReplyDelete
  7. bleh.. tapi bukan agensi cari jodoh la.. agensi cari doa.. aku ada kumpul macam2 doa sepanjang aku berguru ni.. cuma tak terbuat semua lagi la... ayat pengasih tu jer yg aku praktikkan betol2.. memang power.. sebab tu hubby and anak2 tak nak berenggang.. jauh pun dok terkenang.. ha ha.. sms tak kire mase..
    Apepun, kalo beramal dengan ayat Al-Quran.. insyaAllah akan ada hasil.. yang penting kite kena yakin. Daripada kite mintak air penawar dari ustad2 kan.. ada baiknye kite yang buat sendiri. Kan Nabi pesan, hidup kite akan selamat selagi kite berpegang pada Al-Quran & sunnah yang Nabi tinggalkan.. Wallahua'lam

    ReplyDelete
  8. Baik buat sendiri. Tapi jumpa ustaz dulu cek bacaan doa kita tu betul ke tak? Kang silap baca silap maknanya. Pas tu doa tak menjadi, rupanya mintak benda lain.

    ReplyDelete