Thursday 13 August 2009

Ciannn die

6 comments:

  1. Ni biasalah bagi kehidupan sorang Konsultant-terutama private projek. Kekadang buat proposal mcm-mcm utk Klient, satu sen pun tak dibayor bila projek tak jadi.

    ReplyDelete
  2. ehhh bukan konsalten jer.. kontrekter pun truk gak kadang. Baru prelim, dah macam2 client mintak.. semua tak ikut kontrak.. double cost plak tu.. keta..kamera.. fotostet machine.. henpon.. Tak bagi, takut ganggu keje nanti..

    Aku penah keje ngan kontrekter gak..

    ReplyDelete
  3. zue,.. i
    tu lumrah dalam dunia kontraktor,..
    kontraktor le orang yang menyambut segala2nya kena marah, kena tengking, kena belikan, kena belanja makan, kena buatkan, kena betulkan, kena sediakan, kena temankan hingga pagi... sebab tu semasa masuk harga jangan lupa kos2 tersembunyi. tapi tak pe, sebab kontraktor akan dapat ganjaran bila payment dijelaskan,... bagi tauke,.... bagi pm mungkin sukar, tapi yang banyak buat keje dan mengadap client & consultant adalah pm. so bagi pm yang telah lama keje tu cuba2 le ambil lesen sendiri, jadi le tauke,.. kena maki, kena hamun duit kita dapat,.. heeee.,..

    ReplyDelete
  4. Dulu aku keje kontrekter.. tau la gak mcm mana JKR kapak kontrekter.. ade ke patut bil anak masuk Unibersiti klem ngan kontrekter.. ilang akal ape die.
    Skarang aku kena dengar plak hasben aku dengan cite2 sensasi dia.. pasal client la.. JKR la.. pejabat tanah la. Kadang geram btol la aku ngan org krajaan.
    Aku tak suke ngan pengarah lame dulu, bila meeting jer selalu sebut.. "kite kena hati2 ngan 2 con.. contractor and consultant.. thay're con man.." ewah ewahh. ikut sedap mulut die, macam la kerajaan ni macam malaikat.
    Paling byk makan rasuah org krajaan laa.. ehh emosyenel plak.. cam aku keje swasta plak.. he he.. silap

    ReplyDelete
  5. Izzat ...hmmmm tu yg aku musykil tang budaya kontraktor ni. Kita belanja, kita buatkan, kita bayarkan, kita belikan... betul end of the day, time payment kita dapat habuannya. Rezeki kita tu kita dapat hasil "membayar/membelanja" client ? Adakah adil bagi pihak lain mencari kerja yg sama tapi terpaksa bersusah payah tanpa perlu "membayar" client ?

    Mentaliti begini yg kita perlu benteras dari sistem kita sekarang ni. Ianya bagai barah dalam daging. Kalu tak bagi duit kopi or kalu tak bagi Blackberry, kerja tak jalan, payment tak dapat or projek tak dapat. Mungkin kontraktor tak setuju ngan pandangan aku. "Alah, ngko pun kalu jadi Kontraktor akan buat benda yg sama." ...

    ReplyDelete
  6. Baik kerja dengan klien cam aku ni. Bila nak balik semenanjung dapat udang free, ikan masin free. Itu aku tak mintak, diorg nak bagi. Tapi kalau nak blackberry kena mintaklah. Kena pecat aku nanti. Bos aku time CNY tak mahu tengok ada limau pun dalam ofis. Itu pon dikira rasuah. Kita orang kena ambik sorok2.

    ReplyDelete