Sunday 13 September 2009

Kegagalan Klasik CBP Wall


Video amatur ini diambil oleh rakan kepada kawanku yang berkerja di tapak pembinaan di sekitar K.L (lokasi tak jauh dari ex-penjara pudu dan Berjaya Times Square).

Contiguos bored pile (CBP) wall (berserta dengan struts dan waler keluli) adalah kaedah tembok penahan yang kerap digunakan untuk menahan pengorekan vertical yang dalam terutama untuk basemen yg mempunyai beberapa tingkat. Setiap element struktur penahan daripada borepile berserta tetulangnya, struktur waler dan strut keluli perlu dianalisis dan direka dengan cermat dan tepat.

Punca kegagalan tidak dapat dikenalpasti, tetapi berdasarkan bentuk kegagalannya adalah dipercayai strut ataupun waler keluli tersebut gagal menampung beban dari CBP wall tersebut. Lihatlah bagaimana 'catastrophic'nya akibat dari kegagalan struktur penahan tersebut.


~redzuan

5 comments:

  1. satu kesilapan yang sering dilakukan, temporary rwall tidak di analysis dan direkabentuk. Atau pihak kontraktor mengambil mudah perkara ini untuk mengaut keuntung, walaupun telah direkabentuk oleh pihak consultant. Tetapi akhirnya rugi dan reputasi akan tercemar. Adalah lebih baik klu CBP wall ini dijadikan sebagai permanent rwall terus. Tertapi hendaklah direkabentuk dengan betul, kedalaman, saiz & tetulang pile, dan dikukuhkan dengan ground anchor. Saya pernah menggunakan kaedah ini untuk projek Tambahan Pejabat Majlis Bandaraya Johor Bahru.

    ReplyDelete
  2. Izzat - Selalunya CBP wall akan jadi permanent structure bila dah siap kerja basemen (rugi buat mahal-mahal tapi tak make use). Kalu working space takde, kekadang boleh guna Grd Anchor, tapi tight area cam K.L jarang boleh buat cam tu ...nanti masuk tanah org! Tak guna anchor pun boleh, guna kaedah di atas masa construction/excavation works. Bila naik bottom up, permanent slab akan bertindak sbg strut dan temporary strut berserta waler boleh ditanggalkan.

    CBP Wall utk Projek MBJB tu hang sendiri design ?

    ReplyDelete
  3. bukan le wan, aku design bangunan je. yang design CBP wall tu Dr.Azman Md Amin bekas Lecturer UTM. masa tu dia salah seorang director dalam company aku. Kat JB ni dia memang famous untuk kerja2 design geotic, slope repair & foundation. Kebanyakan consultant JB minta advise dia berkenaan geotic. Aku rasa dia kenal sangat ngan bos nko.

    ReplyDelete
  4. Alamak ... dah teknikal lah pulak perbincangan kita ni Izzat.. mesti geng-geng lain boring nanti :)

    Non-technical discussion pun dialu-alukan :)

    ReplyDelete
  5. Tak pe wan, ilmu perlu dikongsi bersama... klu sesiap rasa boring tu, hantar2 le posting. tapi dah lama tak komen dan posting azlizu & roslan, mana mereka pegi ek....

    ReplyDelete