Monday 10 August 2009

POLIGAMI
Artikel ni ditujukan khas untuk para suami2..( espesyeli En Izat & Rizuan yerrr)
a btol tak ape yang aku sebut pasal pegang tangan..

Rasulullah SAW adalah contoh yang terbaik seorang suami yang
mengamalkan sistem Poligami. Baginda romantik kepada kesemua
isterinya. disebutkan satu kisah pada suatu hari isteri-isteri baginda
berkumpul dihadapanbaginda lalu bertanya siapakah diantara mereka
(isteri-isteri) baginda yang paling disayangi". Rasulullah SAW hanya
tersenyum lalu berkata, "Saya akan beritahu kamu kemudian~... "
Selepas daripada pertemuan itu, Rasulullah telah memberikan setiap
seorang daripada isteri-isteri baginda sebentuk cincin. Baginda
berpesan supaya tidak memberitahu kepada isteri-isteri yang lain~ .
Lalu suatu hari mereka berkumpul lagi dan bertanyakan soalan yang
sama. Rasulullah SAW lalu menjawab "Orang yang paling aku sayangi
ialah yang kuberikan cincin kepadanya". Isteri-isteri baginda
tersenyum puas kerana menyangka hanya diri mereka sahaja yang mendapat
cincin dan merasakan bahawa diri mereka tidak terasing.

Tidak ketinggalan amalan-amalan lain yang boleh dilakukan untuk
mendapat suasana romantik ini Rasulullah SAW ada bersabda yang
bermaksud: "Apabila pasangan suami isteri berpegangan tangan,
dosa-dosa akan keluar melalui celah-celah jari mereka". Rasulullah SAW
selalu berpegangan tangan dengan Aisyah ketika di dalam rumah...
Baginda acap kali memotong kuku isterinya, mandi junub bersama, dan
mengajak salah seorang dari isteri baginda pergi musafir (mengikut
undian) untuk menambahkan lagi kasih sayang di antara mereka.
Inilah serba sedikit kisah romantik Rasulullah SAW agar dapat kita
tauladani dan praktikkan dalam kehidupan berumahtangga. Pada
suami-suami yang budiman selepas ini peganglah tangan isteri anda
setiap waktu, setiap masa dan setiap saat begitu juga pada
isteri-isteri solehah peganglah tangan suami anda bagi menghapuskan
segala dosa-dosa~. ada yang belum berumahtangga tu cepat-cepatlah
mendirikan rumahtangga~ kerana dengan perkahwinan itu boleh menjamin
anda ke syurga.

"Ya Allah cantikkanlah akhlak ku seperti mana cantiknya akhlak
Rasulullah SAW, tenangkanlah hati ku bagai tenangnya air di tasik, dan
serikanlah wajahku bagai bercahayanya bulan purnama di hari berserinya
wajah orang-orang beriman...." Aaaammmmmiiiiin~ Ya Rabbal 'Alamin~^^
Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi
kebaikan, Insya Allah Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya
ALLAHUAKBAR~

11 comments:

  1. Aii tak ada orang komen pun ruangan ni... semua ambil langkah selamat kot :)

    Camna nama kita berdua boleh naik ni Izzat ??

    Neway Zu, terima kasih kerana ingat-mengingati. Aku presume walaupun ceritanya pasal hubungan dengan ISTERI-ISTERI .. the same goes untuk yang beristeri satu macam aku ngan Izzat ni ya :)

    ReplyDelete
  2. Nape tibe2 rase tak selamat plakkk.. mesti ade ape2 yg tak telus ni..
    Untuk istri2.. sila semak sebarang perubahan yg berlaku pd suami masing2..
    Kalo tang perut tu tak bleh buat ape2 laa.. tu dah terang lagi bersuluh..

    ReplyDelete
  3. apa nak takut Uan, kita tak salah, tak terniat dihati sanubari,... bagi aku sentiasa telus tiada yang tersembunyi, my wife any time boleh cek aku nya hp,laptop, diary, malah blog ni pun dia baca, semalam dia ketawa seorang2 kat bilik bila baca komen zue ngan jijah kepada si anonymous yang asik makan kat rumah, rupanye kawan kita si anonymus tu tak cukup duit, bab tu kot dia makan kat rumah je. cian dia, apakan daya aku nak bantu tapi dia tak kenalkan diri.

    ReplyDelete
  4. tu la sian tol kat abang ananimos yg tak kite kenali itu..
    Kalo kawin kan istri leh masakkan.
    Berkat air tangan istri, goreng ikan bilis je pun sedap sehingga jilat jari.. Tu la rezeki org berkahwin.. sebab tu la sume org laki jadi Mr. Roi.

    ReplyDelete
  5. luka ditangan boleh di ubat, luka di hati camna nak ubat?.. tak dapat aku bayangkan camna pedih kawan kita tu putus cinta... bab tu aku takut cintan2 kat kampus dulu. ada le 2 3 orang minah campus dulu jeling2 kat aku, tapi aku lalu tunduk je. Alhamdullilah lepas dugaan.

    ReplyDelete
  6. Tunduk ya... tunduk ada makna tu.. :)

    Aku rasa minah yg nko kata tu musti ada dlm blog ni kan, kan, kan. Jgn marah, gurau aja petang-petang ni En Izzat ya.

    ReplyDelete
  7. minah tu kat fakulti lain, ntah dah kat mana peginya,.... aku tunduk bukan apa, saja nak langar dia, tetapi terlangar tiang... adus sakitnya cancel niat nak ngorat....

    ReplyDelete
  8. Laa fakulti lain ke, musti frust geng-geng kita yg dok menjeling kat nko dulu tu... huhu.

    ReplyDelete
  9. la tak sangka ko pun jiwang gak ke en izat oii.. Ananimos tu sape ye.. sampai skarang tak tau dia sape.. Mai la JKR.. ramai awek yang masih single kat sini.. Tapi dorang bukan takde org nak, ade yg fobia.. sebab dgr cite kawan2. dorang takut dapat suami tak bleh harap.. Tapi kawan2 UTM aku semua ok kan.. InsyaAllah.. ellehh kembang le abang2 kat dalam ni..

    ReplyDelete
  10. Zue,...
    itu sebab aku tubuhkan CSI-JB, nak siasat sapo abang anonymous tu, kesian dia pasti merana batinye,.... zahirnye ok,.. kot

    ReplyDelete
  11. nape JB jer.. abang ananimos tu kat JB ker?

    ReplyDelete