Friday 7 August 2009

LDP CRACK











16 comments:

  1. Kalu nak tau lebih lanjut pasai crack ni bolehlah berhubung terus ngan Wan Pacat. Dia korje ngan Litrak.

    Aku pulak hari-hari lalu bawah jambatan ni. Dulu cracknya nampak garis-garis halus aja, lepas tu aku nampak dorang hack crack tu utk besarkan width nya. Quite a normal practice sebab perlu di besarkan kalu kita nak inject ngan Grout. Tapi lambat sgt dorang grout, ada la mamat yang rajin sgt gi amik gambar dan gi ukur crack width masa crack tu dibesarkan. Tu yang ada di measure sampai 20mm pun ada.

    Repairing the crack is one thing, tapi yang jadi persoalan cam na crack tu boleh timbul in the first place ...

    ReplyDelete
  2. So, pandanagan ko uan, LDP ni selamat le, ..

    ReplyDelete
  3. Ir Izzat - my training has never been on bridge design, so secara etikanya aku tak boleh nak komen bridge tu selamat atau tak :)
    Tak sure apa sebenar problemnya, dengar kata shrinkage crack aja. Nanti aku soal siasat Wan Pachat lebih lanjut.

    ReplyDelete
  4. Wan,...
    bagus tu wan, ko dapatkan maklumat, report, repair method atau apa2 je dari wan pacat, itu adalah ilmu yang boleh dibuat sebagai garis panduan untuk kita buat design dimasa hadapan. klu ko dapat jangan lupa bagi aku salinan,..sekarang ni aku tengah study buat bridge & flyover, almaklum sekarang ni kat jb banyak nak buat flyover.

    ReplyDelete
  5. aku dah study report LITRAK ni ha..
    Btol la cam wan ckp, komen dorang.. jambatan no structural damage.. so masih selamat. Yg ada sume tu shrinkage crack jer..
    Dorang ada agak sebab DEF / AAR..
    Aku kalo pasal konkrit ni kurang arif, sape yg wat material or kajian about konkrit tu lebih arif la utk komen.
    Same mcm MRR2 la.. pasal DEF.. kat abutment patut pakai pre-stress tapi SO tak allow sebab burst cost, kontraktor pakai reinforcement biase.. design cukup..reinforcement cukup.. tapi lapping yg tak cukup.. kalo nak tau lanjut.. aku leh emelkan ape yg pengarah aku wat presentation.. haa tapi ni terkawal.. cuma aku share as a ilmu kann..

    ReplyDelete
  6. zue,...
    ko email pada aku report 2, aku tengah study buat bridge & flyover, boleh juga buat sebagai reference,..

    ReplyDelete
  7. Aku nak gek.. email kat aku gak zue...

    ReplyDelete
  8. Zue - I pun nak gak ... email to me ya : mredzuanahmad@gmail.com

    Izzat - aku dah interrogate habis-habisan si Wan Pachat yg koje ngan LITRAK tu (nasib baik dia tak terjun tingkap), akhirnya dia mengaku... shrinkage crack. Dia kem salam pada member-member semua. Ni no dia 019-3607501.

    ReplyDelete
  9. wan & izat -> ok aku dah emel.
    mimie-> aku takde emel ko

    ReplyDelete
  10. ehhh tadi tu aku la.. lupe sign out.. mimie ko pun aku dah emelkan..
    Ntah aku tak paham sgt la prisentation tur.. aku sejak masuk JKR, tak buat design structure.. memang lupe terus ilmu batin design structure ni.. Sayang btol laa

    ReplyDelete
  11. azlizu,
    email kan kat aku gak ehhh...
    izam@irda.com.my

    ReplyDelete
  12. k en ramli.. i dah emelkan 2u.com

    ReplyDelete
  13. TQ Mak Cik Zu. Dah baca serba lalu. Deficiency in design ya... Konsultant tu dengar ceritanya dah bungkus ya ?

    ReplyDelete
  14. zue,,
    tak de pun dlm mailbox aku, ko email lagi ke mohdizzatsalo@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  15. rizuan-> entah la kau tak tau la ape jadi kat kompeni tu.. yang skarang ni aku tengah prepare MOA untuk kompeni KHP and MFPA tu.. dorang dah buat tapi payment masih belum dapat.. MOA pun baru nak buat.. ntah la aku tak paham la.. memang byk yg tak kena la.. tgk MOA yg ade ni pun kalo bawak naik court tak laku la aku ingat

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete