Wednesday 5 August 2009

KENANGAN MINGGU PERTAMA DI UTM JULAI 1992



sebut le wajah2 yang masih anda ingat......

Yang saya masih ingat......

dari kiri depan Rosmadi, ? ,aku le,Izam (bad), ? ,? , ? , Razak, ? , ?,

dari kiri barisan ke2, Norhisyam Mohamad (kelantan) , ?, Myiftahuddin, ? , ? , Jupri (sabahan), ? ,Roslan (Terangganu),Rahmat Muslim,?,Mohd Nizan,?

dari kiri barisan ke3, macam muka redzuan, Sharom (ayom), Sofi, ?,Razual (negeri 9),Ruddaini, ?, Sham, Azman,?,?

dari kiri belakang sekali, Faiz, Fairus, mohd Nazam,Rosaidi, ?,?,?,?,?.

legend,

,?, = maksudnya tak ingat

16 comments:

  1. tolong le penuhkan senerai nama tu,.. maaf tak de gambo pompuan, bab time tu utm tak benar percampuran lelaki pompuan,..heeee

    ReplyDelete
  2. saya ingin membuka satu tajuk perbincangan....

    "mengapa kita selalu mengamalkan budaya penyelidikan mencari punca masalah, selapas berlakunya masalah itu. Seperti yang berlaku pada LDP, MRR2, Stadium Gong Badak, dll.". Mengapa tidak semasa peringkat perancangan atau peringkat rekabentuk kita cuba membuat penyelidikan mengenalpasti masalah yang mungkin akan timbul, ...????

    ReplyDelete
  3. Izzat - soklan hang tu Ir Azlizu the right person to answer.

    Neway, pada pendapat akulahkan dari perspektif seorang konsultant:
    1) Designer has to know his job well. Knowing means has in-depth knowledge and experience. Kekadang yg jadi masalahnya routine design di bagi pada junior engineer, boss yang specialist sibuk nak cari projek baru dan lepaskan aja kerja tu pada junior. Although government job sekarang ada sistem Independent Checker untuk audit design dari konsultant, kekadang mereka pun terlepas pandang.
    2)Projek-projek design and built ni kalu kena Main Con yg kerjanya nak perah designer utk optimise design dan nak kejar high profit margin aja pun mungkin salah satu sebab jugak. Sebab tu JKR and kerjaan kena selalu pastikan payment pada designer kena direct dan tak melalui Main Con. Memang dah ada peraturan begitu tapi byk D&B projek Main Con tak nak implement.

    sat lagi sambung noo..

    ReplyDelete
  4. alaa tak yah la cite pasal keje.. nanti ada kawan2 yg tak further tu berasa hati plak.. dorang nak nyampuk pun malu2 nanti.
    Ni kan ruangan nak reelase tensyen..and retro balik.
    Wan.. korang jer ada Ir.. aku takde, jadi korang jawab le sendiri.

    ReplyDelete
  5. Hehehe...nak buat penyelidikan semasa rekabentuk bagi mengetahui masalah yang akan timbul? Masalah yang timbul selepas construction dah terang-terang depan mata pon dah tahu ke apa punca sebenarnya? Banyak pihak dalam construction ni. Designer, Supervision team, Kontraktor, supplier, klien semuanya boleh jadi pihak yang tak genuine. Sorry lah nyampuk walaupun aku tak further, hehehe. Saja nak meriahkan blog ni.

    ReplyDelete
  6. Berbalik kpd statement dari Ir Izzat tu. Bukan nak kata tiada keperluan untuk buat penyelidikan semasa proses rekabentuk, tapi memandangkan kebanyakan design yang kita buat kebanyakan situasinya agak standard dan straight forward dan sudah banyak r&d yang dibuat mengenainya sehinggakan kita dah ada Standards serta code of practice. Mana Klient yang sanggup curahkan wang ringgit untuk r&d bagi sesuatu projek ?

    Pengalaman aku sendiri projek Mega kekadang memang ada peruntukan. Aku sendiri sedang buat kajian pasal behaviour of stone column on shallow and high fill embankment on soft ground untuk projek aku di Alor Setar. Klient sanggup belanja duit agar kita betul2 konfident dgn design kita. Bidang geoteknik ni masih banyak ruang untuk kita perbaiki dan optimimumkan rekabentuk kita.

    Tapi bak kata Roslan kat atas, banyak pihak yang terlibat dalam construction ni, jadi good design is one thing, getting them constructed in a right manner as specified is another thing.

    ReplyDelete
  7. sudah menjadi lumrah pada masa ini,.. client mahukan kos murah, design dlm masa tersingkat, kos paling murah... itu cabaran bagi kita sabagai consultant,.. tapi saya paling tak suka client yg suka mengubah design yg telah dipersetujui, lepas tu fee ciput je,...

    Roslan, ... selamat menyertai blog ini

    ReplyDelete
  8. Terima Kasih Izzat.
    Sekarang masalah failure seperti crack sering berlaku. So mungkin ia akan diberi perhatian lebih dalam design dan construction pada masa akan datang. Dan klien pon mungkin lebih dengar cakap consultant. Harap2 ler diorang ambil iktibar.
    Tapi tok sah harap sgt peruntukan untuk penyelidikan. JKR pon tak sedia nak bagi consultant rasanya.
    Mungkin perlu ada guideline untuk rekabentuk dimalaysia seperti MASMA contohnya.Ambik masa tu.

    ReplyDelete
  9. Satu lagi tuan2, dlm gambar kat DSI tu, sebelah kiri aku tu tak silap namanya Rahmat. Dia palapes dulu. Kalau silap ampun tuan2.

    ReplyDelete
  10. Cakap pasai design ni kan, adakah semua konsultant dan authority cam JKR dah bersedia dengan Eurocode ? Bare in mind March 2010, British Standard akan dimansuhkan di UK dan kita dah tak boleh nak follow lagi BS tu. Ada sesiapa yg dah start guna EC ?

    ReplyDelete
  11. now JKR dah hantar designer2.. utk g course yg design guna eurocode.. but eurocode ni masih tak cover semua macam BS.. we stil need BS

    ReplyDelete
  12. Roslan;..
    betul tu, Rahmat Muslim palapes, sekarang ni dia jadi pensyarah kat UTHM, hp dia 0197511759 email dia rancangwang@yahoo.com

    ReplyDelete
  13. masalah crack sana-sini, runtuh sana-sini sebenarnya bukan salah satu pihak je. banyak faktor, consultant, contractor,client,orang politik juga ada menyumbang kepada masalah itu. Aku pernah mengalami masalah ini semasa aku bekerja bersama company lama aku dulu. disebabkan kesilapan drafting letak dimension top bar cantilever beam menyebabkan crack semua cantilever beam. company aku kena bayar RM 500 ribu untuk kerja2 repair & strenghtent. nasib baik kita ada insuran. sejak itu aku memang fobia betul ngan cantilever beam, especialy yang panjang lepas tu ada drop pulak.

    ReplyDelete
  14. Kat UTM masih guna BM ke dalam pengajaran ?

    Cantilever Beam = Rasuk Julur (seram den nak sebut)

    ReplyDelete
  15. elleh wan, nak sebut pun seram kerr.. yang lain ko tak seram plak..

    ReplyDelete
  16. Izat, agaknya mana2 building yang ada cantilever beam, bhg cantilever tu ko memang tak pijak ler situ kan? Fobia..!

    ReplyDelete